|
|
Головна » 2011 » Березень » 14 » Веб-аналітика: аналізуй це! частина 6. action!
21:34 Веб-аналітика: аналізуй це! частина 6. action! |
Частина 1. Вступ. Частина 2. Збір даних. Частина 3. Базові метрики. Частина 4. Від статистики до аналітики Частина 5. Розділяй і думай
Достукатися до небес Найактивніший євангеліст веб-аналітики Авінаш Кошик у своєму блозі приділяє значну увагу темам, пов'язаним з організацією роботи: як переконати начальство у важливості аналітики, а головне - як змусити компанію використовувати отримані дані. Те, що в них міститься важлива для бізнесу інформація, начебто не викликає сумнівів, але навіть якщо керівництво згодне з цим, воно зазвичай ігнорує висновки аналітика. У результаті вимірювання на сайті не супроводжуються аналізом змін показників, сам сайт робиться "на око начальника", а статистика використовується тільки для малювання красивих графіків і загальних оцінок на зразок відвідуваності за місяць. Кошик називає це HiPPO, або "МСаВС" - думка найбільш високооплачуваних співробітників. З урахуванням того, що думка на рахунок сайту є в кожного співробітника, активісту доводиться ой як нелегко.
У цій ситуації дуже легко зробити помилку: наприклад, наполігши на проведенні експериментальних вимірювань, одержати зміни в гіршу сторону і зупинитися на цьому, засоромившись розчарованих поглядів начальства. Зашкодять і зайва прямота (не варто починати з лайки на адресу директора, який наполіг на змінах, які призвели до проблеми) і, звичайно, брехня (якщо експеримент послабив показники сайту, найгірше, що можна зробити, - це фальсифікувати результати!). Розповіді про компанії, орієнтованих на аналітику (на кшталт Amazon) теж не допоможуть ситуації: звичайна відповідь у такому випадку - "ви ж розумієте, у нас все по-іншому ...". Потрібно починати з самих яскравих і безвідмовних кроків. Звичайно, все набагато простіше, якщо начальник - ваш союзник, або ви самі собі директор. У будь-якому випадку, хто попереджений, той озброєний, і складності в дорозі - не причина зупинятися на середині.
План захоплення Парижа Перед тим, як рватися в бій, слід скласти план. На чолі його поставте цілі, переслідувані сайтом. При цьому орієнтуватися треба не на те, що декларується творцями сайту або керівництвом компанії, а те, що користувачі в реальності можуть побачити на сайті. Якщо декларується мета "інформувати користувачів про нові продукти", а на сайті інформація про них з'являється з піврічною затримкою, мету можна сміливо викреслювати. Однак, не перетрудиться: поки що можна сміливо перераховувати мети.
Наступний крок - вибрати чисельні показники оцінки досягнення цілей і створити ланцюжок від вимог бізнесу до вимірюваних показників сайту.
Наприклад, для інтернет-магазину ланцюжок може бути такий:
Для сайту соціальної мережі метою може стати "більше зареєстрованих користувачів", а відповідними метриками - трафік і відсоток зареєстрованих користувачів.
Створення таких ланцюжків дуже важливо. Вони потрібні для двох цілей: по-перше, ви зможете виділити важливі метрики, які належить вимірювати, а по-друге, відразу встановлюєте їх зв'язок з цілями Великого начальства. Тепер ви зможете розмовляти на його мові!
У бій! Коли ви намалювали ці сходи (до речі, допрацьовуйте її по ходу роботи: хто сказав, що перша версія повинна одразу бути гарною?), Прийшов час перейти до вимірювань. Запускайте Google Analytics, шукайте знайомі метрики, сегментують, думайте. Перший час, якщо досвід роботи з Analytics невеликий, вам доведеться звикати до нього, налаштовувати, використовувати до тих пір, поки він не стане вам звичний, а головне, ви зможете швидко і правильно знімати потрібні свідчення.
Після цього вимірюйте ваші метрики. Просто вимірюйте, стежте за ними, намагайтеся зіставити зміни значень зовнішнім обставинам. Після того, як ви станете в цьому супер-гуру, розпочнеться справжня робота: вам доведеться пропонувати, контролювати і тестувати на сайті з метою поліпшити ці показники. Без цього вся ваша робота не має сенсу: мета аналітики - не робити красиві звіти з цифрами і графіками, а покращувати роботу сайту, підвищувати прибуток, робити користувачів задоволеними. Для цього треба не тільки вміти працювати з Analytics, але і орієнтуватися в пошуковому просуванні, розробці інтерфейсів, веб-маркетингу - звичайно, тут можна працювати і в команді з іншими фахівцями.
Перевіряй, не довіряй Всі зміни. які робляться на сайті, потрібно перевіряти: вони повинні покращувати показники сайту. Принадність веб-аналітики полягає в тому, що перевірити будь-яка зміна можна швидко і дешево: просто запропонуйте його користувачам і подивіться, що зміниться! У більшості випадків це вкрай рекомендується: простір для поліпшень таїться зазвичай в найнесподіваніших місцях. Точно так само можна перевіряти і чужі ідеї (можна навіть пробувати впроваджувати "дивні" ідеї начальства - але не дивуйтеся, якщо вони відмінно запрацюють всупереч вашим очікуванням!).
Для проведення тестування можна доповнити движок сайту або скористатися сторонніми рішеннями. Рекомендую освоїти і використовувати Google Website Optimizer. Він дозволяє проводити порівняльні тестування старої і нової версій сторінок, обчислювати зміни метрики і перевіряти вірогідність вимірів.
Достовірність, до речі, треба перевіряти за будь-яких вимірах, пов'язаних з порівнянням величин. Справа в тому, що ми завжди маємо справу з обмеженою вибіркою, а значить, виміряна величина може відрізнятися від дійсної. Чим менше вибірка, тим більше можливе відхилення. Стало бути, якщо вибірка надто мала, а виміряне значення змінилося слабо, немає впевненості в тому, що воно насправді покращився. Як же бути?
Є досить просте правило, що дозволяє визначити достатність вибірки. Реальне значення з імовірністю 95% знаходиться в діапазоні від X-2v (X) до X +2 v (X).
Наприклад, ми намагаємося зрозуміти, який з двох рекламних банерів більше клікабельним. Один показувався 1500 разів, з яких 70 клікнув. Інший показувався 700 разів, кликнув по ньому 30 користувачів. Здавалося б, CTR першу 4,7%, а другого 4,2%. Перше краще? Не факт.
Розрахуємо можливе реальне число кліків. 70-2v (70) = 53, 70 +2 v (70) = 87. Можливий CTR - від 3,5% до 5,8%! Впевненим бути поки рано. Розраховуючи подібним чином довірчі інтервали при збільшенні показів та кліків, ви побачите, що вони будуть зменшуватися, поки не перестануть перекриватися. Тільки тоді можна буде з упевненістю сказати, що один з варіантів краще! Теорія ймовірностей завжди була в числі кращих друзів аналітика.
The end? На цьому перша частина мого циклу закінчується. У ній я намагався зібрати найважливіші віхи для аналітика, не претендуючи на повноту розкриття теми. Наступна частина буде, швидше за все, більш специфічною. Однак, я настійно рекомендую вам продовжити дослідження цієї теми прямо зараз, і ось що можу порекомендувати:
Книги
- Книжка Ашманова "Оптимізація та просування сайтів в пошукових системах". Безпосередньо Пошукова оптимізація теж повинна матися на увазі при проведенні аналітичних робіт (наприклад, потрібно розуміти, що додавання змінних-маркерів у заслання на сторінку фактично змінює її адресу). Однак, у книзі описана далеко не тільки оптимізація під пошукові системи. Дуже системна і добре допомагає вибудовувати в голові ланцюжок висновків.
- Звичайно, тут треба порекомендувати і книгу Авінаш Кошика по веб-аналітиці, але у нього вже вийшла друга книжка, в якій він більше уваги приділяє організації роботи і деталей. Чекаємо перекладу на російську.
- Для тих, хто вміє читати по-англійськи і спілкується з Амазонії (або зі мною ;)), рекомендую книгу Landing Page Optimization: The Definitive Guide to Testing and Tuning for Conversions. У ній розкрито багато аспектів тестування і дано безліч рад з поліпшенням, які можна і потрібно намагатися зробити на сайті.
Блоги та ресурси
- Блог Олексія Скобелєва. Цікаві та докладні статті про аспекти аналітики. Ось, наприклад, стаття, яка пояснює, як інтерпретувати дані Alexa.com.
- Google Conversion University. Навчальний курс з Google Analytics з онлайн-сертифікацією в кінці (платної). Дуже корисно, навіть якщо ви не збираєтеся здавати на сертифікат. Мені сильно допомогло. На жаль, лише англійською.
- Блог Романа Зикова. Роман має великий досвід аналітичної роботи (в т.ч. в Ozon.ru) і пише, а іноді і розповідає на конференціях, дуже багато цікавого.
Питання, як завжди, не тільки вітаються, але й надихають мене на нові статті. Спасибі за те, що прочитали!
|
Переглядів: 459 |
Додав: w1zard
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|
Категорії розділу
Події
[3]
Тільки екстренні та надзвичайні новини
|
Світові події
[4]
Останні події, що трапились у світі.
|
Українські події
[8]
Події, які трапились в межах нашої державии, чи стосуються України
|
Бізнес
[3]
Новини та події із бізнес-світу
|
Наука і техніка
[3]
Новини, що трапились у світі науки або технічних досліджень
|
Спорт
[1]
Спортивні новини та досягнення
|
Культура та мистецтво
[2]
Новини культурного та художнього світу
|
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0
|