Мій сайт
Головна » 2011 » Березень » 14 » Сегментація даних
21:40
Сегментація даних

«Не сегментувати дані - це злочин проти людяності»
Авінаш Кошик


Усереднення - це те, чого потрібно боятися найбільше. Можна, звичайно, підсумовувати статистику від користувачів, що прийшли з рекламних оголошень, зі статистикою від випадкових відвідувачів; складати відвідування з усіх міст та країн; розглядати «середню температуру по лікарні, включаючи морг», як у популярному анекдоті. Однак, у такому разі корисних даних ви отримаєте мінімум, і висновки, які ви з них зробите, швидше за все, будуть неправильними.

Перед початком роботи забудьте, будь ласка, все, що ви знаєте про своїх користувачів. Вам належить аналізувати неупереджені дані статистики, і дві речі можуть перешкодити вам: спроби використати свої власні судження про користувачів і бажання створити «усереднений портрет» для всієї вашої аудиторії. Все навпаки: чим більше різних портретів, різних груп ви побачите, тим більше ви дізнаєтеся про те, як догодити кожної з цих груп.

Сегментація можлива за будь-якими параметрами, які система веб-аналітики запам'ятовує при показі сторінки. Наприклад:
За регіоном
За адресами сайтів, з яких прийшов користувач
Для тих, хто побачив ваш сайт в пошуковій системі - за запитом, який допоміг йому знайти його
Для тих, хто прийшов з рекламного оголошення - за оголошеннями і рекламним майданчикам
За першою побаченої користувачем сторінці
За технічними можливостями комп'ютера і інтернет-з'єднання користувача
По тому, приходив чи користувач на ваш сайт раніше
За діям користувача на сайті.

Ось простий приклад того, як працює сегментація.
Ви - власник інтернет-магазину, і вас, звичайно ж, хвилює, яким чином можна збільшити його прибутковість. Ви заходите на Google Analytics і бачите таку картину:

Сегментація даних

Це усереднені дані по всім користувачам. Вони можуть представляти інтерес тільки в динаміці - їх коливання є сигналом про те, що ситуація змінилася і треба провести додаткове розслідування. Але справжні одкровення чекають нас далі, в глибині, там, де дані сегментовані за всіма можливими параметрами.

Зайдемо, наприклад, у розділ «Зміст». У ньому зручно користуватися пунктом «Зміст по заголовках», тому що в списку відразу ж зрозуміло (якщо на сайті коректні теги title), про якій сторінці йдеться:

Сегментація даних

Ми тільки що сегментували відвідування по сторінках, які відкривали користувачі. Тут цікавого вже більше. Ми можемо побачити:
Які сторінки відвідують найчастіше (Перегляди сторінок)
На яких найчастіше затримуються (Середня тривалість перегляду сторінки)
Скільки відсотків відвідувачів, що почали перегляд сайту з цієї сторінки, не перейшли на іншу, а відразу закрили сайт (Показник відмов)
Скільки відсотків відвідувачів закінчили перегляд сайту на цій сторінці (% виходів).

Зверніть увагу, що точність підрахунку параметра залежить від кількості зібраних даних. Наприклад, показавши сторінку 10 разів і отримавши 2 відмови, ми не можемо з точністю стверджувати, що показник відмов складає 20%: зібравши більше статистики, ми зможемо уточнити результат, і реальна цифра зможе відмовитися як 10%, так і 30%. В якості першого наближення можна вважати, що коливання значення становлять плюс-мінус корінь з вимірюваної величини. Так що, наприклад, коливання відвідуваності від 90 до 110 користувачів не говорять про системну зміну величини. Системні зміни іноді видно на око, але на це не варто покладатися; для точних вимірювань, оскільки звичайні системи статистики не дозволяють будувати лінії тренду, можна або завантажити статистику в Excel, або брати великі інтервали вимірювань. Більш точну формулу для підрахунку достовірності даних я наведу пізніше.

З цим пов'язана одна проблема, яка заважає користуватися Google Analytics: при спробі відсортувати сторінки за показниками наверх виходять найбільш непопулярні:

Сегментація даних

Зрозуміло, чому це відбувається, але ці дані марні: у них нульова точність. У залежності від кількості сторінок, ключових слів або інших сегментів боротися з цим можна по-різному, я, чесно кажучи, не знаю методу краще, ніж експортувати таблицю з сортуванням за спаданням показів в Excel, потім відрізати від неї «довгий хвіст» і сортувати по інших полях.

Зрозуміло, навіщо це потрібно: особливий інтерес представляють ті сегменти, для яких один з цих параметрів незвичайний: помітно більше або менше значення для інших сегментів. Зазвичай це відбувається з наступних причин:

Відмінність у трафіку: користувачі, які представляють даний сегмент, відрізняються від інших. Наприклад, для інтернет-магазина, що працює тільки на Москву, відвідувачі з Єкатеринбурга будуть нецільовими, і для них буде більше відмов, менше досягнення цілей і нижче глибина перегляду.

Відмінності в якості сторінок. Якщо сторінка ховає від користувача свій вміст і не допомагає йому зрозуміти, що можна зробити на сайті, не переконує його в тому, що потрібно йти далі, користувач з більшою ймовірністю буде втрачений для сайту. На заході persuasion design - ціла дисципліна, але про це пізніше.

Те, про що багато хто забуває, намагаючись спростити модель взаємодії користувача з сайтом - відповідність цілей користувача, зайшов на сторінку, і змісту сторінки. Типовою помилкою подібного роду є використання головної сторінки сайту в якості вхідної (landing page) для рекламних кампаній. Клікнувши по рекламному оголошенню, що обіцяє знижку на певний товар, користувач може опинитися на головній сторінці великого магазину. У цьому випадку велика вірогідність того, що він не захоче або не зможе знайти те, що вже чекав побачити. Подібна помилка відбувається і тоді, коли в спробах заманити більше відвідувачів рекламодавець пише на банері «знижка 25%!», А на вхідних сторінці сайту «забуває» про свою пропозицію.

Розмірковуючи в цих трьох категоріях, можна створювати гіпотези і перевіряти їх, збільшуючи важливі для сайту показники.

У наступних частинах ми поговоримо про складання плану аналізу, побудові припущень на основі статистики по кожному з основних параметрів та їх перевірки.
Переглядів: 553 | Додав: w1zard | Рейтинг: 0.0/0

Категорії розділу

Події [3]
Тільки екстренні та надзвичайні новини
Світові події [4]
Останні події, що трапились у світі.
Українські події [8]
Події, які трапились в межах нашої державии, чи стосуються України
Бізнес [3]
Новини та події із бізнес-світу
Наука і техніка [3]
Новини, що трапились у світі науки або технічних досліджень
Спорт [1]
Спортивні новини та досягнення
Культура та мистецтво [2]
Новини культурного та художнього світу
Форма входу

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 47

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0