Особисто я починаю нервово реагувати, коли в черговий раз чую або читаю, що криза - це не лише загрози, а й можливості. Напевно тому що в 90% випадків за цією фразою нічого конкретного не варто, це типу така психотерапевтична формула.
Повертаючись до наших продажах неважко помітити, що ситуація схожа:
Так в чому ж по-крупному складається можливість поточного моменту для продажу ?
У істотній зміні ринкової ситуації та ринкової поведінки покупців. Той хто першим «підбере ключі» до «кризового» покупцеві явно виявиться у виграші.
Спробуємо деталізувати цей підхід
Як продати Як продати покупцеві криза? Консультантам тут простіше. Наприклад, наша компанія оперативно розробила і вивела на ринок такі продукти як антикризові стратегічні сесії та семінар-практикум «Стратегія розвитку в умовах кризи». Але от яким чином підійти до завдання розробити і вивести на ринок «антикризовий кондиціонер» або «антикризова печиво»?
Мабуть, як найбільш привабливі покупцями будуть сприйматися пропозиції, які дозволять отримати їм очевидну вигоду. Безумовно, багато покупці запрошують зниження ціни і збільшення терміну відстрочки. Але не тільки. Для частини покупців загострилася потреба в надійному постачальнику.
Звичайно, висуваючи така вигідна для покупця пропозицію, ми самі не повинні опинитися в програші, так що мова йде про знаходження небанальних рішень у стилі «win-win» («виграв -виграв »).
В якості прикладу можна навести будівельників, які до кризи, як правило, досить прохолодно ставилися до пропозицій постачальників будматеріалів з оптимізації системи постачання, якщо це вимагало зміни їх власних бізнес-процесів:« Навіщо нам ваша щотижнева розвозка будматеріалів по об'єктах, якщо нам простіше закуповувати раз на місяць на власний склад і самим з нього розвозити. Подумаєш, якісь 10% економії за нашої рентабельності! ». Можна припускати, що в нинішній ситуації така пропозиція буде зустрінута з набагато більшим інтересом.
Отже, відповідно до змінилися потребами покупців слід створити привабливі й економічно обгрунтовані «кризові» пропозиції. Причому хотілося б застерегти від виготовлення гарною «упаковки» без створення справжньої цінності для покупця, навряд чи він прийде до вас знову.
Багато компаній зіткнуться з необхідністю відійти від практики єдиних базових комерційних умов і формувати «пакетні пропозиції» для ключових груп покупців. Практика показує, що для різних галузей зараз критично важливими виявляється різний поєднання комерційних умов.
Кому продати
У ситуації кризи логічно сегментувати ваших покупців за таким критерієм як «стійкість до кризи». Як правило , можна розділити потенційних покупців на 4 сегменти: «Криза-стійкі», «фінансово-проблемні», «попит-проблемні» і «нестійкі до кризи» (див. схему 1).
Схема 1. Сегментація клієнтів за критерієм «стійкість до кризи»
До «нестійким до кризи» в поточний період часто відносять будівельників і девелоперів. До «попит-проблемним» - автодилерів, виробників важкої техніки та ін
До «фінансово-проблемним» - роздрібний Рітейл, банки.
До «Криза-стійким» - поки рано оцінювати, але схоже, що дискаунтери, колекторські агентства та юридичні консультанти без роботи в будь-якому випадку не залишаться.
Зрозуміло, що концентрація зусиль менеджерів продажів на більш стійких до кризи сегментах забезпечить більшу результативність продажів і менший розмір дебіторської заборгованості.
Напевно, цей підхід можна застосовувати не тільки до сегментації клієнтів на галузевому рівні, а й усередині галузевих сегментів, аж до рознесення за критерієм стійкості до кризи всіх компаній вашої клієнтської бази.
Хто швидше
Динамічно змінюється не тільки ринок споживачів, але і конкурентна ситуація. Моніторинг та прогнозування конкурентної ситуації в умовах кризи дозволяє знайти відповіді на низку важливих питань: У кого з ослаблених конкурентів слід активно перехоплювати покупців? Від кого з конкурентів слід очікувати демпінгу і за якими позиціями? Які «дірки» з'являються у конкурентів і як їх можна ефективно «відіграти» у власному реченні? І т.д.
Які компетенції та навички повинні бути розвинені у компанії, щоб вона змогла ефективно скористатися описаними можливостями кризи і обігнати конкурентів?
Мабуть наступні:
- аналітичні (прикладна маркетингова та економічна аналітика)
- групової роботи і міжфункціональних взаємодії (ефективне горизонтальну взаємодію між продажниками, маркетологами, виробничниками, економістами тощо)
- оперативної формалізації та корекції управлінських рішень, регламентів і процедур
- конструктивної комунікації з зовнішніми контрагентами (клієнтами, постачальниками, конкурентами і т.д.)
Відповідно, можна припустити, що швидше і краще інших кризовими можливостями зуміють скористатися «аналітичне» компанії , у яких дані компетенції та навички досить розвинені. У період безперервного зростання «аналітичне» компанії деколи програвали своїм більш агресивним конкурентам у темпах зростання. Іноді зсередини це навіть сприймалося як «лихо з розуму». Конкуренти ж у гонитві за часткою ринку активно відкривали регіональні представництва, інвестували в розширення потужностей, нарощували складські запаси. Питання ефективності при цьому часто залишався на задньому плані.
І ось зараз «аналітичне» компанії, не обтяжені надмірними активами і кредитами, можуть досить ефективно скористатися своїми аналітичними компетенціями і внутрішніми технологіями. Головне - не перестаратися з аналізом і плануванням, і вчасно почати діяти.
У скороченому вигляді стаття опублікована в журналі "Управління збутом" Дубликат статьи: (0%)
|